21:23

4# GÓRALSKIE GOTOWANIE - przepis na MOSKOLE


Witam!

 Zapraszam na wpis w którym przedstawię przepis na "Moskole", czyli potrawę regionalnej kuchni podhalańskiej. 


 


Do lat 60. ubiegłego stulecia w kuchni góralskiej moskole były powszechnie pieczone na kuchennej blasze. Aktualnie podawane są jako danie regionalne w podhalańskich restauracjach, tworzone poprzez wypiekanie na patelni. W wielu domach nadal używa się metody pieczenia na rozgrzanej blasze pieca kuchennego. Moskole jadało się zarówno na ciepło, jak i na zimno. Podawano je głównie na śniadanie. Były także tradycyjną potrawą podczas Wigilii w góralskich domach.

 




Moskole zgodnie z tradycją, pochodzą z kuchni rosyjskiej i przywędrowały pod Tatry w czasie I wojny razem z Moskalami, stąd też nazwa placków. W tym czasie na  regionach podhalańskich ciężko pracowali fizycznie rosyjscy jeńcy. Żywili się niewyszukanymi potrawami i piekli takie placki na paleniskach obok miejsc pracy. Często to ognisko było nakryte blachą. Sposób przyrządzania potrawy spodobał się miejscowym góralom i w ten sposób placki zapisały się na dobre w tradycji kulinarnej Podhala.

 


 

SKŁADNIKI:

- 1 kg ziemniaków

- 30 dkg mąki pszennej

- 3 jajka - opcjonalnie (w niektórych regionach Gminy Czorsztyn moskole przygotowywane są w wersji bez jajek)

- sól

 




PRZYGOTOWANIE:

Ziemniaki obieramy, gotujemy w osolonej wodzie, odcedzamy, pozostawiamy do ostygnięcia i mielimy w maszynce do mięsa. 

Do ostudzonych ziemniaków dodajemy mąkę, opcjonalnie jajko, sól do smaku i zagniatamy ciasto.

 Następnie formujemy moskale, czyli placuszki o średnicy około 7 cm i grubości 1,5 cm. 

Placuszki pieczemy na małym ogniu na blasze lub kładziemy na ciepłe blachy pieca kuchennego kaflowego często przewracając. Odpowiednio przyrządzone moskole powinny mieć lekko przypieczoną i chrupiącą skórkę oraz delikatny środek.





Moskale są bardzo smaczne i pożywne. Smakują doskonale ze smalcem, masłem lub kefirem. Warto poeksperymentować i połączyć je na przykład z masłem czosnkowym czy sosami.





Wielu górali twierdzi, że.. 

Ik smacek jest wtej inksy i grzecniy łoskoce gymbe, bo dobrze wyklepany moskol mo siy wysusyć, a nie upiyc. 

 




Już niebawem zapraszam na kolejne przepisy z serii Góralskie Gotowanie

Wpis ten powstał przy współpracy z Centrum Kultury Gminy Czorsztyn. 


Pozdrawiam!

Więcej przepisów na Instagramie

dyda.aa



7 komentarzy:

  1. Chleb ze smalczykiem bym sobie zjadła z wielką chęcią <3

    OdpowiedzUsuń
  2. o ja cie, pamiętam je, jadałam jak mieszkałam w górach polskich, smak niesamowity :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy moskoli nie jadłam :D Jestem ciekawa ich smaku i bardzo zaciekawił mnie ten przepis :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie jadłam moskoli, ale wyglądają smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie, że można je jeść na zimno. Będą fajna opcją jako przekąska do zabrania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zupełnie nie wiem jak smakują, mam nadzieję że kiedyś spróbuję. ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Bette Fashion , Blogger